27 października 2011

Lavater i detronizacja Apolla

Był kiedyś taki talent Lavater, którego ambicją było stworzenie nauki o osobowości na podstawie cienia profilu. A w tymże najistotniejszy miał być cień nosa. Jeśli idealnie prosty  - znaczy człowiek szlachetny. Natomiast wklęsły cień nosa względem profilu... Dramat. Zdradza bowiem jakąś słabość charakteru. Pomyśleć, że sam Apollo (belwederski) został w ten sposób przejrzany...
Cóż, można tylko rzec, że nie ma piękna bez skazy...


Cień nosa zdemaskował boga światła.

Cień naszej twarzy mówi o nas wszystko. Słabość ciała i charakteru, upadek i nędza ludzkiego żywota zapisane są w cieniu. Strzeżcie się przed rzucaniem cienia w obecności kogoś, kto na cień ma baczenie. Jeden rzut oka i jesteście ugotowani.

PS. Jedyny ideał dostrzeżony przez kaznodzieję, to profil Chrystusa, którego (o, dziwo!) nie opisał cieniem.

6 komentarzy:

Unknown pisze...

Jedyny idealny cień, jaki znam, to w środku upalnego lata. Chrystus jest martwy, więc lipa, znaczy pozostaje lipa, albo inna roślinka.

Tomek "szamanick" Torój pisze...

W cieniu lipy spędzałem czas na wakacjach u dziadków :)

Beata pisze...

a ja mam taki wielki nochal...

nigdy nie widziałam Chrystusa z profilu, on sie bokiem nie ustawiał...:)

Tomek "szamanick" Torój pisze...

No ale rzeźby (pewnie bardzo wierne) mamy :)

Bartłomiej Bałaban pisze...

Nie zastanawiałem się nad profilem Chrystusa. Natomiast jadąc w kierunku Zamościa stoi krzyż, który przykuwa moją uwagę. Na nim Chrystus jest taki bardzo ... Chrystusowy!
Jadąc tamtędy zawsze z żoną obiecujemy sobie, że przystaniemy tam, ja obiecuję, że go sfotografuję!
Coś w tych profilach jest ale znając historię nic dobrego z badania profili ludzkich dla nas nie wynikło.

Tomek "szamanick" Torój pisze...

Gość jechał po bandzie, można powiedzieć. Sam twierdził, że szukał szlachetności i piękna. Dziwnym trafem, znalazł je wyłącznie w profilu Chrystusa. Ostatecznie, jako nawiedzony protestancki kaznodzieja uważał, że ciało ludzkie to największa wpadka na drodze ku świętości :)